Репрезентація суспільно-орієнтованих ціннісних кодів в українському кінематографі

А. Zakharenko

Анотація


В статті визначається зміст категорії «ціннісний код» в сучасній науці на основі концепцій М. Вебера, Е. Дюркгейма, Дж. Дьюї, Р. Перрі, Г. Ріккерта, П.А. Сорокіна, М.І. Лапіна, О. Ф. Серебреннікової, Дж. Фіске, У. Еко, Р. Якобсона та інших. Розкривається залежність визначення поняття ціннісного коду від соціальних цінностей та культурного коду як таких. Визначаються змістовні характеристики понять «соціальні цінності» та «код» задля наукового визначення поняття ціннісного коду в рамках сучасного соціологічного категоріального апарату. Висвітлюються механізми репрезентації ціннісних кодів в сучасних кінофільмах українського виробництва часів незалежної України (1991-2016). Аналізуються сучасні українські кінофільми щодо наповнення їх ціннісними кодами на основі соціокультурної моделі базових цінностей радянського соціолога В.І. Лапіна. 


Ключові слова


соціальні цінності; культурний код; ціннісні коди; кінематографічний текст; репрезентація ціннісних кодів.

Повний текст:

PDF

Посилання


Вебер М. Основные социологические понятия / М. Вебер / Избранные произведения: Пер. с нем. – М.: Прогресс, 1990. – C. 130-139.

Грицанова А.А. Постмодернизм. Энциклопедия / А. А. Грицанова А.А., М. А. Можейко. - Минск: Интерпрессервис: Книжный дом, 2001. – 1040 c.

Дюркгейм Э. Социология. Ее предмет, метод, предназначение / Э. Дюркгейм. – М.: Канон, 1995. – 352 с.

Иванченко Д.А. Когнитивный и некогнитивный аспект теории ценностей Джона Дьюи [Электронный ресурс] / Д.А. Иванченко // ДНУ им. Олеся Гончара. – 2012. - Режим доступа: http://www.rusnauka.com/1_NIO_2012/Philosophia/3_98614.doc.htm

Кліменкова А. М. Культурні коди як чинники формування ціннісних орієнтацій / А.М. Кліменкова // Наукові праці. Соціологія. – 2012. - Випуск 189. - Том 201. – C. 65-69.

Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингво-культурология / В.В. Красных. - М. : ИТДГК «Гнозис», 2002. – 284 с.

Кузнецов С.А. Большой толковый словарь русского языка / С. А. Кузнецов. - СПб. : «Норинт», 1998. – 1536 с.

Кудрина С.А. Ценностные приоритеты и их онтологические основания / С.А. Кудрина // Социологические исследования. – 2010. – № 1. – C. 37-46.

Лапин Н.И. Кризисный социум. Наше общество в трех измерениях / Н.И.Лапин, Л.А.Беляева . - М.: ИФ РАН, 1994. - 245 с.

Лапин Н.И. Модернизация базовых ценностей россиян / Н.И. Лапин // Социологические исследования. - 1996. - № 5.- C. 3-23.

Максименко А.А. Социологическая интерпретация понятия «ценность» / А.А. Максименко // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. - № 2. – 2011. – C. 284-291.

Миллс Ч.Р. Социологическое воображение / Ч.Р. Миллс / Пер. с англ. О. А. Оберемко; под ред. Г. С. Батыгина. — М.: Стратегия, 1998. – 264 с.

Парето В. Компендиум по общей социологии / В. Парето / Пер с итал. А. А. Зото. – М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2007. – 515 c.

Парсонс Т. О социальных системах / Т. Парсонс / под ред. В.Ф. Чесноковой и С.А. Белановского. – М.: Академический проект, 2002. – 832 с.

Риккерт Г. Философия жизни / Г. Риккерт. – Киев: «Ника-Центр», «Вист-С», 1998. – 505 с.

Серебренникова Е.Ф. Этносемиометрия как способ лингвистического аксиологического анализа / Е.Ф. Серебренникова // Этносемиометрия ценностных смыслов: коллективная монография. – Иркутск: ИГЛУ, 2011. – 529 с.

Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество / П. Сорокин / Общ. ред., сост. и предисл. А. Ю. Согомонов: Пер. с англ. — М.: Политиздат, 1992. — 543 с.

Темлякова А.С. Роль кинематографа в формировании ценностных ориентиров молодежи [Электронный ресурс] / А.С. Темлякова, Л.М. Немченко // Организация работы с молодежью: Электронный научный журнал. – 2012. – № 9. – Режим доступа: http://ovv.esrae.ru/pdf/2012/9/885.pdf

Томас У. Методологические заметки (1918) / У. Томас, Ф. Знанецкий / Американская социологическая мысль: тексты / Под ред. В.И. Добренькова. – М.: Изд. МГУ, 1994. – С. 182-194.

Fiske J. Code / J. Fiske / Key concepts in communication and cultural studies / O’Sullivan T., Hartley J., Saunders D., Montgomery M. & Fiske J. (eds.) ; – 2-nd ed.. – London, New York : Routledge, 1994. – P. 43–45.

Wagner R. Symbols that stand for themselves / R. Wagner. – Chicago: University of Chicago Press, 1986. – 150 р.




DOI: http://dx.doi.org/10.17721/2413-7979/8.12

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2522-9095 (Online), ISSN 2413-7979 (Print)

https://doi.org/10.17721/2413-7979